آیا کیست چشم خطرناک است؟

در اثر التهاب غدد پلک، برجستگی‌هایی که در پلک پایین یا بالایی ظاهر می‌شود و اکثراً بدون درد هستند که آنان را کیست چشم می‌نامند. در حالی که  انواع کیست‌های چشم‌ که می‌توانند به دلایل مختلف ایجاد شوند، در برخی افراد در مدت کوتاهی بهبود می‌یابند، در برخی دیگر ممکن است ماه‌ها روی پلک‌ها باقی بمانند. کیست چشم‌هایی که با وجود درمان پس از مدت معینی بهبود نمی‌یابند، ممکن است نیاز به برداشتن با روش‌های جراحی داشته باشند که به آن جراحی کیست چشم نیز گفته می‌شود. برای پاسخ به این سؤال که آیا کیست چشم خطرناک است یا خیر، ابتدا اجازه دهید کمی بیشتر در مورد کیست چشم صحبت کنیم تا بتوانید این موضوع را دریابید.

کیست چشم

علائم کیست چشم

کیست چشم می‌تواند در یک یا هر دو چشم ظاهر شود، معمولاً به‌صورت برجستگی‌هایی به‌اندازه چند میلی‌متر. این تورم ابتدایی‌ترین علامت کیست چشم است. با این حال، برخی از علائم اضافی ممکن است مشاهده شود، به‌خصوص با رشد کیست. این علائم که ممکن است نشانه‌های کیست چشم در نظر گرفته شوند عبارت‌اند از:

• تاری دید
  • افتادگی پلک
  • علائمی مانند سوزش چشم، آبریزش، قرمزی
  • احساس سوزش هنگام پلک‌زدن
  • ناراحتی در کره چشم

درد مهم‌ترین تمایزی است که می‌توان برای فهمیدن اینکه توده‌ای به شکل کیست روی پلک، گل‌مژه یا کیست چشم است، استفاده کرد. گل‌مژه‌هایی که حاوی عفونت هستند درد ناخوشایندی هستند. از طرف دیگر کیست‌های چشم معمولاً بدون درد هستند و تنها در صورت بزرگ‌بودن می‌توانند در اعمالی مانند پلک‌زدن به دلیل فشار فیزیکی که ایجاد می‌کنند باعث ایجاد گزش شوند.

صرف‌نظر از اینکه دردناک یا بدون درد باشد، باید معاینه چشم‌پزشک برای هرگونه توده یا توده روی پلک انجام شود.

در مورد اینکه آیا کیست چشم خطرناک است باید گفت؛ اگر کیست چشم‌ها بهبود پیدا نکنند، ممکن است بیماری‌های چشمی مختلف ایجاد شود و با رشد و فشار بر کره چشم، مشکلات بینایی ایجاد شود. برای جلوگیری از این موارد، کیست‌های چشمی که برای مدت معینی خودبه‌خود بهبود نمی‌یابند باید با جراحی برداشته شوند. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

آیا کیست چشم خطرناک است؟

کیست چشم یک مشکل سلامتی است که می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد. افرادی که دارای هرگونه مشکل سلامتی پوست یا چشم هستند، بیشتر در معرض ابتلا به کیست چشم هستند، زیرا انسداد مجرای ممکن است رخ دهد. کیست چشم ممکن است به‌خصوص پس از بیماری‌هایی مانند عفونت چشم و گل مژه ایجاد شود. با این حال، بیماری‌هایی مانند روزاسه یا درماتیت سبورئیک می‌توانند باعث کیست چشم‌های عودکننده دائمی شوند.

شایع‌ترین علت کیست چشم انسداد غدد میبومین است که مسئول تولید ترشحاتی هستند که به طور معمول ساختار چرب و مرطوب چشم را تشکیل می‌دهند. در کیست چشم‌های تشکیل‌شده به این روش، محتوای کیست عمدتاً چربی است، در حالی که بخش بزرگی از کیست‌های از چرک غیر عفونی باقی‌مانده تشکیل شده است. علاوه بر عللی که با تجمع در پلک کیست ایجاد می‌کنند، عوامل دیگری که می‌توان از علل ایجاد کیست چشم نام برد به شرح زیر است:

• عفونت‌های باکتریایی و ویروسی
  • ورم ملتحمه
  • بلفاریت
  • دیابت و برخی بیماری‌های مزمن دیگر
  • بیماری روزاسه چشمی
  • عفونت‌های مؤثر بر ریشه مژه
  • استعداد ژنتیکی
  • قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی که می‌تواند به چشم آسیب برساند
  • قرارگرفتن در معرض سطوح بالای اشعه مضر برای چشم
  • تحت‌تأثیر اشعه ماوراء بنفش، به ویژه هنگامی که خورشید با زاویه قائم به زمین نزدیک است.

درمان کیست چشم (کیست پلک)

افرادی که احساس تورم (درد یا بدون درد) یا توده‌ای در پلک می‌کنند باید بدون تأخیر با چشم‌پزشک مشورت کنند. پزشک که معاینه فیزیکی را با معاینه چشم در زیر نور شدید انجام می‌دهد، به‌راحتی می‌تواند تشخیص دهد که این توده در چشم یک گل مژه یا کیست چشم ناشی از عفونت است. علاوه بر این، اطلاعاتی در مورد ناراحتی بیمار به دست می‌آید و معلوم می‌شود که آیا اخیراً عفونت چشمی وجود داشته است یا خیر.

آگاهی از مدت‌زمان حضور توده حاضر از نظر رویکرد درمانی بسیار مهم است. با این حال، اندازه کیست چشم نیز ممکن است به‌اندازه کافی بزرگ باشد که نیاز به مداخله فوری داشته باشد. درمان و پیگیری با تمیزکردن معمول چشم، پمادهای موضعی چشم، قطره‌های چشمی و کمپرس گرم معمولاً برای کیست چشم‌هایی که کوچک هستند و باعث سوزش یا ناراحتی نمی‌شوند و اخیراً ظاهر شده‌اند توصیه می‌شود.

اگر انسدادهای ایجادکننده کیست چشم خودبه‌خود برطرف نشد و کیست چشم برای بیش از چند هفته بهبودی نشان نداد، پزشکان ممکن است جراحی  کیست چشم را توصیه کنند. اندازه کیست چشم در تصمیم‌گیری بسیار مؤثر است. درمان‌هایی مانند کمپرس داغ، پماد و قطره را می‌توان برای مدتی برای گل‌مژه‌هایی که سایز کوچکی دارند و به چشم آسیبی نمی‌رساند تمدید کرد. با این حال، برای کیست چشم‌هایی که بیش از حد بزرگ می‌شوند یا برای ماه‌ها وجود داشته‌اند، درمان جراحی است.

این عمل که به جراحی کیست چشم معروف است، یک عمل کوتاه و ساده است که توسط پزشک در مطب انجام می‌شود. هنگام درخواست برای عمل، بی‌حسی موضعی روی چشم اعمال می‌شود. سپس با یک برش کوچک زیر پلک، توده خالی می‌شود. ایجاد برش از داخل از ایجاد جای زخم در چشم جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از روش‌های درمانی استفاده از تزریق حاوی کورتیکواستروئید در کیست چشم است.

بیشتر توده‌های روی پلک‌ها توده‌های خوش‌خیم هستند. اما محتوای کیست خارج شده پس از عمل برای بررسی پاتولوژی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. به‌این‌ترتیب سعی می‌شود برای این سؤال که کیست پلک چگونه می‌گذرد پاسخی بیابد. در نتیجه جراحی کیست پلک، تمام آزمایشات لازم برای جلوگیری از عود کیست انجام می‌شود.

آیا کیست چشم خطرناک است؟

بعد از جراحی کیست چشم چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

در پاسخ به خطر عفونت پس از درمان کیست چشم که یک عمل ساده است، معمولاً توسط پزشک قطره‌های ضدعفونی‌کننده چشم تجویز می‌شود. استفاده منظم از این قطره‌ها و پمادهای توصیه شده برای جلوگیری از عفونت احتمالی چشم و بهبودی آرام ناحیه عمل مهم است.

در برخی موارد، کیست چشم‌ها ممکن است به دلایلی مانند روزاسه یا بیماری‌های مزمن چشم پس از عمل در فواصل زمانی مکرر عود کنند. این افراد ممکن است نیاز به رعایت حداکثر بهداشت چشم داشته باشند و در برخی موارد از داروهای توصیه شده توسط پزشک خود برای جلوگیری از کیست چشم استفاده کنند. در غیر این صورت ممکن است اختلالاتی در درمان کیست پلک ایجاد شود.

برای جلوگیری از کیست چشم یا کاهش خطر عود، توجه به بهداشت چشم بسیار مهم است. برخی از محصولاتی که برای سلامتی مناسب نیستند، به‌خصوص لوزام  آرایشی که در چشم استفاده می‌شوند، می‌توانند باعث عفونت چشم شوند. به همین دلیل باید از بین محصولاتی که برای سلامتی مناسب هستند، محصولات آرایشی و بهداشتی انتخاب شوند.

گروه دیگری که مستعد عفونت چشم و در نتیجه کیست پلک هستند، استفاده‌کنندگان از لنز هستند. از نظر بهداشتی، استفاده‌کنندگان از لنزهای تماسی باید بسیار مراقب باشند، نسبت به مدت‌زمان استفاده از لنزها و استفاده صحیح از محلول‌ها حساس باشند. علاوه بر اینها هرگز نباید با دست‌های کثیف به چشم‌ها دست زد، چشم‌ها را به‌شدت مالید و آرایش چشم را هر روز تمیز کرد.

مهم است که دراسرع‌وقت در مورد کیست چشم‌ها یا سایر بیماری‌های چشمی درمان شود تا از آسیب دائمی چشم جلوگیری شود. به همین دلیل، اگر شما نیز تورم کیست چشم‌مانند را در چشم خود احساس می‌کنید، دراسرع‌وقت اطلاعات لازم را در مورد نیازهای درمانی از کنترل پزشک دریافت کنید.