کیست پلک چشم چیست و برای درمان آن چکار باید کرد؟

• ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۱
  • دیدگاه: 0
  • مقالات

کیست پلک چشم یک مشکل ناراحت‌کننده است و نیاز به درمان توسط چشم‌پزشک دارد. این کیست می‌تواند روی بخش داخلی یا بیرونی تشکیل شود. از آنجایی که کیست در پلک می‌تواند منجر به محدود شدن میدان دید شود؛ باید به درمان آن اهمیت داد. در ادامه به توضیح علل، علائم، درمان و پیشگیری از ایجاد کیست پلک چشم می‌پردازیم.

کیست پلک چشم

به کیست پلک شالازیون می‌گویند

کیست در پلک در نتیجه یک فرایند التهابی به دلیل باریک شدن دهانه یکی از غدد ایجاد می‌شود. باریک شدن منجر به انسداد غده می‌شود. مایع اشک به داخل پلک برگشته است. در نتیجه کیست تشکیل می‌شود. این می‌تواند در پلک بیرونی و داخلی رخ دهد.

دلایل زیادی برای ایجاد شالازیون در پلک وجود دارد. بیماری‌های پوستی مانند آکنه می‌توانند عامل این امر باشند، بلفاریت، التهابی که به دلیل تولید بیش از حد چربی در لبه پلک ایجاد می‌شود. پاک‌کردن ناقص آرایش نیز می‌تواند منجر به تگرگ شود.

شالازیون را نباید با گل مژه اشتباه گرفت!

تفاوت‌هایی بین این دو ضایعه وجود دارد: شالازیون به‌طورکلی در ضخامت پلک دیده می‌شود. گل مژه یک عفونت خفیف است که در عرض چند روز در لبه پلک ایجاد می‌شود. یک جوش کوچک، قرمز و دردناک در قاعده مژه‌ها ظاهر می‌شود و پر از چرک می‌شود. گل مژه برای چشم مضر نیست و مسری نیست. عفونت معمولاً پس از حدود یک هفته خودبه‌خود از بین می‌رود .

پس از چند روز شالازیون ممکن است عفونی شود، قرمز و دردناک می‌شود. برخی از افراد مستعد ابتلا به چنین عفونت‌هایی هستند و اغلب تمایل به عود دارند. شالازیون موردعلاقه خشکی چشم است.

زمانی از خشکی چشم صحبت می‌کنیم که کمیت یا کیفیت اشک بیمار کافی نباشد. اشک دائماً توسط غدد اشکی تولید می‌شود و متعاقباً با پلک‌زدن پلک روی سطح چشم پخش می‌شود. این پارگی‌ها به‌عنوان مانعی در مقابل قرنیه عمل می‌کنند. آنها در برابر تجاوزات خارجی مانند گردوغبار یا باکتری‌های مختلف محافظت می‌کنند. هنگامی که فردی چشم‌های خشک دارد، باعث ناراحتی بینایی او می‌شود و گاهی اوقات می‌تواند منجر به تحریک قرنیه شود.

انواع کیست پلک چشم

• کیست‌های درموئید، معمولاً مادرزادی، حاوی موادی با منشأ اپیدرمی و پوستی هستند، می‌توانند به‌صورت سطحی، زیرجلدی و عمیق در پلک‌ها یا در سطح چشم ایجاد شوند.
  • کیست‌های مول (هیدروسیستوم آپوکرین غدد مول) کوچک، گرد، حاوی مایع نیمه شفاف هستند و در امتداد لبه پلک در گوشه چشم ایجاد می‌شوند.
  • کیست‌های زایس (هیدروسیستوم اکرین غدد زایس) کوچک، گرد و حاوی ترشح شیری رنگ هستند.
  • کیست‌های سباسه که اغلب در گوشه داخلی چشم قرار دارند و از غدد چربی به وجود می‌آیند، حاوی مواد پنیری هستند.
  • کیست‌های متعددی به نام میلیا نیز وجود دارد که سطحی، سفید و گرد هستند و از فولیکول‌های مو و غدد چربی منشأ می‌گیرند.

دلایل ایجاد کیست پلک چیست؟

شالازیون نتیجه التهاب و انسداد یک یا چند غده میبومین در پلک است. اینها لیپیدهایی تولید می‌کنند که به ایجاد مایع اشک‌آور کمک می‌کند (که تضمین می‌کند چشم خشک نمی‌شود). گاهی اوقات این غدد به دلیل سبوم بیش از حد غلیظ در دهانه دفع مسدود می‌شوند. غدد متورم می‌شوند و می‌توانند به دلیل یک استافیلوکوک که روی این غده مسدود شده تکثیر می‌شود، فوق عفونی شوند.

علت اصلی تشکیل کیست باکتری‌ها مانند استاف هستند، اما کیست‌های درموئید مادرزادی هستند و میلیا می‌تواند ثانویه به تروما، پرتودرمانی، عفونت‌های پوستی یا بیماری‌های بولوز باشد. سایر علل احتمالی انسداد مجرای غده، بلفاریت مزمن، تاریخ مصرف گذشته یا حذف نادرست لوازم آرایشی قبل از خواب و عدم رعایت بهداشت است.

علائم

کیست‌ها به‌صورت توده‌هایی روی پلک‌ها یا اطراف چشم ظاهر می‌شوند که با قرمزی، تورم، درد، تغییر رنگ، ترشح، خارش و ناراحتی هنگام بستن پلک همراه است. کیست در پلک با توده‌ای مشخص می‌شود که می‌تواند در بالا یا پایین پلک ایجاد شود. به‌طورکلی علائم مرتبط با شالازیون عبارت‌اند از:

• وجود توده روی پلک
  • افتادگی پلک ملتهب روی چشم
  • تاری دید زمانی که شالازیون مهم است.
  • اشکی زمانی که شالازیون داخلی باشد
  • عفونت خفیف ملتحمه (غشای نازک روی سطح سفیدی چشم)
  • افزایش حساسیت به نور، درد، احساس شن در چشم

چه کسانی در معرض خطر شالازیون هستند؟

کیست پلک پایین چشم

همه افراد در یک‌زمان مستعد ابتلا به شالازیون هستند. این یک آسیب‌شناسی خوش‌خیم و شایع است. بااین‌حال، یافتن این نوع محبت در بزرگسالان بیشتر از کودکان است، حتی اگر غیرممکن نباشد. افراد مبتلا به آکنه روزاسه بیشتر احتمال دارد عود را تجربه کنند. در واقع، این بیماری غدد چربی پوست و پلک است. علاوه بر این، خشکی چشم که تقریباً یک‌چهارم جمعیت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، عاملی برای ظاهر شالازیون خواهد بود. افراد مبتلا به بیماری خودایمنی بیشتر در معرض خطر ابتلا به شالازیون هستند.

به‌طورکلی عوامل خطر برای شالازیون مواردی هستند که به تحریک غدد میبومین کمک می‌کنند مانند:

• التهاب پلک‌ها
  • آلرژی ها
  • آلودگی هوا
  • وجود کنه های خاص در غدد چربی.
  • برخی بیماری‌های خود ایمنی
  • قرارگرفتن در معرض نور خورشید (UV)

درمان کیست پلک چشم

برای اولین شالازیون، مهم است که چشم‌پزشک که تشخیص را تأیید می‌کند، مشورت کنید. در بیشتر موارد، بهبود آسیب‌شناسی و همچنین کاهش علائم همراه به طور خودبه‌خود، سریع و بدون درمان اتفاق می‌افتد.

قطره‌های چشمی آنتی‌بیوتیک یا پماد کورتیکواستروئیدی (به‌عنوان‌مثال استردکس یا ماکسیدرول) ممکن است توسط پزشک برای کمک به کاهش التهاب تجویز شود. درمان می‌تواند چند هفته طول بکشد.

هنگامی که شالازیون در مرحله کیست است، یعنی زمانی که توده سفت شده است یا درمان‌های تجویز شده مؤثر نیستند، ممکن است یک برش جراحی کوچک ضروری شود. توسط چشم‌پزشک و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. این عملیات تنها چند دقیقه طول می‌کشد.

اگر این‌طور نیست، درمان کاملاً ساده است، این درمان شامل تخلیه ترشحات غده مربوطه است. به‌عبارت‌دیگر، برای “بازکردن انسداد” این غده مسدود شده. برای این کار لازم است دو تا سه بار در روز مراقبت از پلک انجام شود. به‌سادگی یک کمپرس مرطوب و گرم را برای چند دقیقه (حداقل پنج) چند بار در روز اعمال کنید.

کیست‌ها معمولاً توده‌های کپسول دار با قوام الاستیک سخت با محتوای مایع یا نیمه جامد هستند که توسط ساختاری که از آن منشأ می‌گیرند، معمولاً یک غده یا مجرای دفعی آن تولید می‌شوند.

پیشگیری از ایجاد کیست در پلک چشم

برای جلوگیری از ایجاد کیست پلک، رعایت بهداشت انگشتان، دست‌ها و پوست اطراف چشم ضروری است. برای جلوگیری از سرایت و گسترش کیست بهتر است از دست زدن یا خاراندن چشم‌ها و استفاده از لوازم آرایشی خودداری شود.

برای مطالعه بیشتر : بلفاروپلاستی چیست ؟