علت کیست پلک چشم چیست؟!

کیست پلک چشم حفره‌ای پر از مایعی است که در طی یک فرآیند التهابی (اگزودا) از بافت‌ها آزاد می‌شود. محل آن معمولاً در مجاورت پوسته چشم است، اما اغلب روی آن است. علت کیست پلک چشم بستگی به نوع کیست دارد و می‌تواند متفاوت باشد. در این بخش به بررسی علت، تشخیص و درمان کیست چشم می‌پردازیم. باما همراه باشید.

علت کیست پلک چشم

علت اصلی تشکیل کیست باکتری‌هایی مانند استاف هستند، اما کیست‌های درموئید مادرزادی هستند و میلیا می‌تواند ثانویه به تروما، پرتودرمانی، عفونت‌های پوستی یا بیماری‌های بولوز باشد. سایر علل احتمالی انسداد مجرای غده، بلفاریت مزمن، مواد آرایشی تاریخ مصرف گذشته یا حذف نادرست قبل از خواب و بهداشت نامناسب است.

• عفونت‌ها
  • انگل‌ها
  • جراحات، سوختگی
  • پیامد گلوکوم
  • ژنتیک
  • التهاب چشم
  • واکنش به دارو‌ها
  • طبقه‌بندی مادرزادی عنبیه
  • تظاهرات آلرژیک
  • تغییرات مرتبط با سن دیستروفیک
  • عواقب عملیات

محصول اختلال در فعالیت غشای چشم: عنبیه، قرنیه، ملتحمه، ناشی از دلایل فوق، نیاز به مراقبت اجباری چشم پزشکی دارد و یک نقص زیبایی ناخوشایند است. درمان یا حذف برای جلوگیری از عواقب جدی ضروری است.

کیست‌های چشم در کجا قرار دارند؟

روی پلک بالا و پایین، روی غشای مخاطی کره چشم، روی ملتحمه، قرنیه، شبکیه چشم. در گوشه چشم، ملتحمه شایع‌ترین محل بروز است (حدود نیمی از موارد). این یک اپیتلیوم بیش از حد رشد کرده با اگزودای انباشته شده است. این نتیجه یک ضربه، عفونت یا عارضه پس از فرآیند‌های التهابی است.

انواع کیست چشم

• کیست‌های درموئید، معمولاً مادرزادی، حاوی موادی با منشأء اپیدرمی و پوستی هستند، می‌توانند به صورت سطحی، زیر جلدی و عمیق در پلک‌ها یا در سطح چشم ایجاد شوند.
  • کیست‌های مول (هیدروسیستوم آپوکرین غدد مول) کوچک، گرد، حاوی مایع نیمه شفاف هستند و در امتداد لبه پلک در گوشه چشم ایجاد می‌شوند.
  • کیست‌های زایس (هیدروسیستوم اکرین غدد زایس) کوچک، گرد و حاوی ترشح شیری رنگ هستند.
  • کیست‌های چربی که اغلب در گوشه داخلی چشم قرار دارند و از غدد چربی ایجاد می‌شوند.
  • کیست‌های متعددی به نام میلیا نیز وجود دارد که سطحی، سفید و گرد هستند و از فولیکول‌های مو و غدد چربی منشأ می‌گیرند.

علائم کیست پلک چیست؟

کیست‌ها به صورت توده روی پلک‌ها یا اطراف چشم ظاهر می‌شوند وعلائم زیر را ایجاد می‌کنند:

• قرمزی کره چشم
  • ادراک بصری تار و تار توسط چشم زخم
  • درد و ناراحتی در ناحیه آسیب دیدگی
  • احساس فشردن
  • آموزش روی صلبیه، عنبیه یا قرنیه یک یا چند سازند با اندازه‌های مختلف
  • گاهی اوقات – جابجایی کره چشم (معمولاً با کیست درموئید امکان‌پذیر است).

تشخیص علت کیست چشم و  نوع آن

علت کیست پلک چشم چیست

تجزیه و تحلیل بالینی معمولاً برای تشخیص وجود کیست کافی است. این آسیب‌شناسی برای بیماری‌های خطرناک برای زندگی انسان اعمال نمی‌شود و می‌تواند برای مدت طولانی کاملاً بدون درد باشد. با این حال، در مرحله پیشرفته، می‌تواند ناراحتی زیادی را برای بیمار به همراه داشته باشد. بنابراین، اگر علائم فرآیند‌های کیستیک تشخیص داده شود، باید با چشم پزشک تماس بگیرید.

این چشم پزشک است که می‌تواند هم معاینه اولیه و هم تشخیص‌های لازم را انجام دهد. معاینه برای تشخیص علائم فرآیند‌های کیستیک با استفاده از تجهیزات ویژه چشم پزشکی، سیستمی از لنز‌ها و آینه‌ها انجام می‌شود. اولین نشانه‌های تظاهر کیست، تشخیص وزیکول‌ها در محفظه چشم است که با قرمزی خاصی مرز دارد.

درمان‌ها

گزینه‌ها و روش‌های درمان کیست چشم بسته به نوع بیماری و محل آن متفاوت است:

دوره پزشکی اگر بیماری در اثر قرار گرفتن در معرض عفونت ایجاد شده باشد (دارو‌های ضد التهابی و تحریک‌کننده ایمنی استفاده می‌شود) تجویز می‌شود.

دارو‌های گیاهی – شستن چشم با جوشانده‌ها و قطره.

مداخله جراحی- برداشتن کیست توسط جراح انجام می‌شود اگر اندازه نئوپلاسم در حال حاضر بسیار بزرگ است یا با سرعت رشد می‌کند. برداشتن کیست درموئید با جراحی نیز اجباری است.

باید به این واقعیت توجه داشت که تکنیک‌هایی که سوراخ کردن کیست و مکش مایع موجود در آنجا را انجام می‌دهند، کارایی پایین خود را نشان داده‌اند. همچنین در این صورت درصد عود بیماری زیاد است.

جلوگیری

برای جلوگیری از ایجاد کیست پلک، رعایت بهداشت انگشتان، دست‌ها و پوست اطراف چشم ضروری است. برای جلوگیری از سرایت و گسترش کیست بهتر است از دست زدن یا خاراندن چشم و استفاده از لوازم آرایشی خودداری شود.

همچنین در صورت بروز اولین علائم بیماری، بلافاصله با متخصص تماس بگیرید. اگر کیست با جراحی برداشته شد – در چند ماه اول به شدت از افزایش بار روانی و جسمی جلوگیری کنید.