علائم و تشخیص شکستگی کاسه چشم چیست؟

کاسه چشم فنجان استخوانی اطراف چشم شماست. هفت استخوان مختلف کاسه چشم را تشکیل می‌دهند. کاسه چشم شامل کره چشم شما و تمام ماهیچه‌هایی است که آن را حرکت می‌دهند. همچنین در داخل آن غدد اشک آور، اعصاب جمجمه، رگ‌های خونی، رباط‌ها و سایر اعصاب شما قرار دارند. حفره چشم به چهار قسمت تقسیم می‌شود. هر کدام توسط استخوان‌های جداگانه تشکیل می‌‌شوند. کاسه چشم شما می‌تواند در یک یا چند قسمت دچار شکستگی شود. در ادامه این مقاله به بررسی علائم و تشخیص شکستگی کاسه چشم پرداخته‌ایم. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

عوارض شکستگی کاسه چشم

انواع شکستگی کاسه چشم

هر یک یا همه 7 استخوان کاسه چشم ممکن است در شکستگی حفره چشم درگیر باشند. شکستگی‌های حفره چشم را می‌توان به دسته‌های زیر طبقه‌بندی کرد.

شکستگی لبه مداری

این نوع شکستگی لبه مداری زمانی اتفاق می‌افتند که به حدقه چشم با یک جسم سخت، مانند فرمان در تصادف اتومبیل، برخورد شدیدی می‌شود. ممکن است یک تکه استخوان بشکند و در جهت ضربه تحت فشار قرار گیرد. آسیب معمولا در بیش از یک ناحیه از حدقه چشم است. یک نوع رایج شکستگی لبه مداری هر سه قسمت اصلی حفره چشم را درگیر می کند. به آن شکستگی سه پایه یا شکستگی کمپلکس zygomaticomaxillary (ZMC) می‌گویند.

شکستگی‌های انفجاری (یا شکستگی‌های دیواره مداری خرد شده)

این نوع شکستگی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که با چیزی بزرگتر از حدقه چشم، مانند مشت یا شیء بی‌حرکت، برخورد می‌کنید. می‌تواند منجر به چند قطعه یا استخوان خرد شده شود. این فشار به حفره چشم منتقل می‌شود و باعث شکستگی آن به بیرون می‌شود.

عوارض شکستگی کاسه چشم

علائم شکستگی کاسه چشم چیست؟

علائم شکستگی کاسه چشم عبارتند از:

• دوبینی یا کاهش دید
  • تورم پلک
  • درد، کبودی، پارگی یا خونریزی در اطراف چشم
  • حالت تهوع و استفراغ (شایع‌ترین شکستگی‌های دریچه ای)
  • فرورفتگی یا برآمدگی چشم، یا افتادگی پلک
  • ناتوانی در حرکت دادن چشم در برخی جهات

تشخیص شکستگی کاسه چشم چگونه است؟

پزشک ناحیه چشم آسیب دیده و بینایی شما را بررسی می‌کند. آن‌ها همچنین فشار چشم شما را بررسی می‌کنند. افزایش مداوم فشار چشم می‌تواند منجر به آسیب عصب بینایی و نابینایی شود. پزشک ممکن است برای کمک به تشخیص شکستگی استخوان‌های حفره چشم، عکس‌برداری با اشعه ایکس را تجویز کند. همچنین ممکن است از سی‌تی‌اسکن برای ارائه جزئیات بیشتر آسیب استفاده کند. در صورت آسیب دیدگی یا حرکت چشم، یک متخصص چشم، به نام چشم‌پزشک، بیمار را معاینه خواهد کرد. شکستگی سقف اوربیتال ممکن است نیاز به مشاوره با متخصص مغز و اعصاب یا جراح مغز و اعصاب داشته باشد.

درمان شکستگی کاسه چشم چگونه است؟

شکستگی کاسه چشم همیشه نیازی به جراحی ندارد. پزشک تعیین می‌کند که آیا شکستگی شما به خودی خود بهبود می‌یابد یا خیر. ممکن است به شما توصیه شود تا چند هفته پس از آسیب از دمیدن بینی خودداری کنید. این کار برای جلوگیری از گسترش عفونت از سینوس‌ها به بافت حفره چشم از طریق فضای کوچکی در استخوان شکسته است. همچنین پزشک ممکن است یک اسپری ضد احتقان بینی را برای کمک به جلوگیری از نیاز به دمیدن یا عطسه بینی تجویز کند. بسیاری از پزشکان نیز برای جلوگیری از بروز عفونت آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند.

عمل جراحی

در مورد معیارهای استفاده از جراحی در شکستگی‌های کاسه چشم بحث‌هایی وجود دارد. در اینجا دلایلی وجود دارد که ممکن است جراحی لازم باشد: اگر روزها پس از آسیب دیدگی دچار دوبینی می‌شوید، ممکن است نیاز به جراحی باشد. دوبینی می‌تواند نشانه آسیب به یکی از ماهیچه‌های چشم باشد که به حرکت چشم شما کمک می‌کند. اگر آسیب باعث عقب راندن کره چشم در حفره شود (انوفتالموس)، می‌تواند نشانه‌ای برای جراحی باشد. در صورت نیاز به جراحی، جراح شما ممکن است تا دو هفته پس از آسیب صبر کند تا تورم کاهش یابد. این امکان را برای معاینه دقیق‌تری از حدقه چشم فراهم می‌کند.