شکستگی کاسه چشم : چه می‌دانید!

چه اتفاقی می‌افتد زمانی که شکستگی کاسه چشم رخ می‌دهد؟ علائم شکستگی کاسه چشم چیست و چه مدت بعد از عمل باید در بیمارستان بمانم؟ در این بخش همراه ما باشید تل به این قبیل پرسش‌ها پاسخ دهیم.

شکستگی کاسه چشم یا شکستگی اربیت چیست؟

این شامل شکستگی یکی از این ساختارهای استخوانی است که مدار را تشکیل می‌دهد. شایع‌ترین شکستگی کف چشم است که به یک ضربه بلانت به کره چشم مربوط می‌شود که با عقب راندن ضعیف‌ترین دیوار که دقیقاً کف مدار است می‌شکند. مدار ، حفره استخوانی است که شامل کره چشم، اعصاب، ماهیچه‌ها، رگ‌های خونی و تمام ساختارهایی است که اشک را تخلیه می‌کنند . این نوع شکستگی‌ها بر اساس محل قرارگیری آنها در موارد زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

• شکستگی‌های کف
  • شکستگی دیواره داخلی
  • شکستگی دیواره جانبی
  • شکستگی سقف مدار

شکستگی‌های اربیت می‌تواند به‌صورت دمشی (از ترکیدگی داخلی) یا بادکردن (از ترکیدگی خارجی) باشد.

شکستگی کاسه چشم

علائم شکستگی کاسه چشم چیست؟

علائم اساساً به موارد زیر مرتبط هستند:

• بینایی، به‌موجب آن بیمار در برخی از موقعیت‌های چشم دوتایی می‌بیند.
  • بی‌حسی ناحیه بال بینی مربوطه.
  • بی‌حسی لب بالایی.
  • در جدی‌ترین موارد، تغییر موقعیت کره چشم.

شکستگی دمشی به چه معناست؟

شکستگی دمنده زمانی اتفاق می‌افتد که با شکستن کف، محتویات اربیت فتق می‌کند، سپس محتویات اربیتال به سمت فک بالا خارج می‌شود.

دمیدن زمانی که یک ساختار استخوانی در داخل مدار فرومی‌رود.

دوبینی چیست؟

دوبینی زمانی است که در برخی از نقاط چشم بیمار دوبرابر می‌بیند. در مورد شکستگی‌های کف مداری معمولاً با نگاه به سمت بالا و بیرون رخ می‌دهد.

شکستگی کاسه چشم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص با معاینه بالینی دقیق و معاینه ابزاری بعدی انجام می‌شود. توصیه می‌شود در مواقعی که مشکوک به شکستگی چشم است، همیشه سی تی اسکن یا توموگرافی کامپیوتری انجام شود و رادیوگرافی مستقیم انجام نشود.

حبس عضله چشمی بیرونی چیست؟

این یکی از ویژگی‌های شکستگی بادی کف مداری است.

فشرده‌شدن چشم بر روی کره چشم باعث شکستگی کف چشم می‌شود (به‌عنوان‌مثال برخورد توپ تنیس به کره چشم) و سوراخی در کف ایجاد می‌شود که در آن ماهیچه‌های بیرونی چشم می‌توانند گیر کنند و محدود شود. حرکات عملکرد چشم اگر از بیمار خواسته شود چشمان خود را حرکت دهد، او نمی‌تواند هر دو را در یک جهت حرکت دهد و بنابراین دوبرابر می‌بیند. این علت دوبینی است.

درمان شکستگی کاسه چشم چیست؟

اساساً درمان شکستگی کاسه چشم،  شامل جراحی کاسه چشم می‌شود. قبل از جراحی، معاینه کامل چشم برای تأیید شدت دوبینی ضروری است. جراحی برای کاهش شکستگی اربیت باید حداکثر تا 20/15 روز پس از شکستگی تحت بیهوشی عمومی انجام شود. مدت‌زمان آن بسته به پیچیدگی مورد متفاوت است، معمولاً کمتر از 1 ساعت نیست و شامل بازسازی دیواره مداری شکسته و تغییر موقعیت صحیح محتویات مدار است.

جراحی کاهش شکستگی چشم باید توسط جراح مجرب انجام شود و هدف آن بازگرداندن حجم حفره اربیت و تحرک عضلات بیرونی است. جراح یک برش بین ملتحمه‌ای، ساب پابرال یا فرعی (بسته به ویژگی‌های شکستگی) ایجاد می‌کند و با کمک کالبدشکافی‌های ویژه، اربیت را بررسی می‌کند. هنگامی که نقطه شکستگی مشخص شد، جراح می‌تواند سه مسیر را طی کند که عبارت‌اند از:

• با کمترین شکستگی، قراردادن یک غشای بسیار نازک در پریکارد گاو برای پرکردن شکاف استخوان ایجاد شده.
  • در موارد شکستگی‌های متوسط، پیوند هتروپلاستیک (استخوان خوک زدایی شده) به‌منظور ارائه پشتیبانی لازم برای بازسازی صحیح استخوان.
  • دومی غشایی ساخته شده از استخوان هترولوگ کورتیکال با قوام نیمه سفت است که پس از شکل‌دهی بر اساس مورفولوژی نقص استخوان پیوند داده می‌شود.
  • در موارد شکستگی‌های بسیار بزرگ که شکستگی کامل وجود دارد، مثلاً در کف مداری، قطعات استخراج شده و تغییر مکان می‌دهند یا از یک شبکیه تیتانیوم پیش‌ساخته سفت‌وسخت استفاده می‌شود که با پیچ‌های جراحی مناسب روی حاشیه مداری ثابت می‌شود.

بعد از جراحی

اگر درد باید احساس شود یا اگر التهاب در ناحیه صفحات استئوسنتز ایجاد شود، می‌توان آنها را با یک عمل جراحی تحت بی‌حسی موضعی برداشت. پس از عمل لازم است یک پروفیلاکسی آنتی‌بیوتیکی برای محدودکردن خطر عفونت دنبال شود و درد از طریق درمان تجویز شده محدود شود. شما باید رژیم غذایی متشکل از غذاهای نرم را دنبال کنید و در 30 روز اول پس از جراحی از ورزش‌کردن خودداری کنید.