جراحی تومور اربیت به چه صورت است؟

• ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۱
  • دیدگاه: 0
  • مقالات

حفره اوربیتال یک ناحیه پیچیده تشریحی است و منطقه موردعلاقه بسیاری از متخصصان است: چشم‌پزشکان، متخصصین گوش و حلق و بینی، غدد درون‌ریز، جراحان پلاستیک، جراحان فک و صورت و جراحان مغز و اعصاب که هر کدام با رویکردهای جراحی خاص آشنایی بیشتری دارند. در این بین جراحی تومور اربیت از اهمیت خاصی برخوردار است و به عوامل مختلفی از جمله نوع تومور اربیتال، اندازه، محل قرارگیری و… دارد.

جراحی تومور اربیت

تومورهای اصلی مؤثر بر حفره مداری کدام‌اند؟

مدار چشم یا اربیتال یک منطقه پیچیده تشریحی است که از چندین ساختار تشکیل شده است:

• کره چشمی و خارج چشمی
  • ماهیچه‌ها
  • چربی دور چشم
  • عروق، اعصاب و غدد
  • بافت همبند

باتوجه‌به پیچیدگی ساختاری مدار چشم که توسط سینوس‌ها و حفره جمجمه احاطه شده است، بسیاری از آسیب‌شناسی‌هایی که این ناحیه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند می‌توانند ضایعاتی را در داخل مدار چشم یا نواحی اطراف ایجاد کنند.

به طور کلی تومور‌های اربیت به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

1. تومورهای اولیه ناشی از بافت‌های مداری، بسیار نادر هستند و شیوع کلی آنها کمتر از 1 در 100000 در سال است.
  2. تومورهای ثانویه که حفره مداری را با مجاورت یا متاستاز دور از سایر نقاط بدن درگیر می‌کنند.

شایع‌ترین ضایعات خوش‌خیم اربیتال به شرح زیر است:

• کیست درموئید
  • همانژیوم کاورنو
  • شایع‌ترین شکل بدخیمی، لنفوم غیر هوچکین است.

انتخاب نوع جراحی تومور اربیت به چه چیزی بستگی دارد؟

انتخاب یک روش جراحی خاص توسط متخصص به محل، وسعت تومور و رفتار بیولوژیکی آن، به تاریخچه بالینی و تصویربرداری عصبی بیمار بستگی دارد. در زیر اطلاعاتی از یک مطالعه انجام شده در مورد ارزیابی داده‌های بالینی و نتایج 70 بیمار (مرد / زن، ) که بین ژانویه 1994 تا مه 2017 تحت عمل جراحی برداشتن تومور اربیت قرار گرفتند، آمده است. در مؤسسه جراحی مغز و اعصاب دانشکده کاتولیک دانشگاه پزشکی رم انجام شد. پس از پذیرش، علائم عبارت بودند از:

• پروپتوز: شایع‌ترین علامت است که در 65 بیمار از 70 بیمار (92.9%)
  • دوبینی در 26 بیمار از 70 بیمار (37.1%)
  • کاهش حدت بینایی (20/70؛ 28.6٪)
  • هیپوستزی سه‌قلو (11/70؛ 15.7%)
  • سردرد (9/70؛ 12.9%)
  • درد رتروبولبار (10/70؛ 14.3%)

53 مورد تومور اولیه مدار بودند (24 مورد در موقعیت داخل کانال و 29 مورد در موقعیت خارج کانول). 17 مورد باقی‌مانده عمدتاً توسط تومورهای خارج از چشمی با پسوند اربیتال و تومورهای داخل چشمی با پسوند خارج چشمی ثانویه نشان داده شدند.

حذف کامل در 52 بیمار از 70 بیمار (74.3%)، حذف کامل جزئی در 14 مورد از 70 بیمار (20%) و حذف جزئی در 4 مورد از 7

هنگامی که یک تومور در داخل مدار ایجاد می‌شود، محفظه استخوانی که حدود 2 اینچ عمق دارد و از تمام قسمت‌های جلویی چشم محافظت می‌کند، این یک تومور مداری است. این تومورها معمولاً خوش‌خیم هستند، اما همچنان می‌توانند برای بینایی شما خطرناک باشند، زیرا با رشد آنها، می‌توانند روی چشم فشار بیاورند و بینایی را تحت‌تأثیر قرار دهند. آنها همچنین می‌توانند مشکلات زیبایی ایجاد کنند، زیرا رشد می‌تواند چشم را به جلو سوق دهد.

در گروه پزشکی چشم مرکزی دره، متخصص جراحی چشم ما دکتر تیتلر است. او درمان تومورهای مدار چشم، از جمله جراحی را رهبری می‌کند.

علت ایجاد تومورهای مداری چیست؟

تومورهای مداری بر اساس جایی که برای اولین‌بار ایجاد شدند نام‌گذاری می‌شوند. این تومورها می‌توانند اولیه باشند (به این معنی که تومور از مدار چشم منشأ گرفته است) یا متاستاتیک (به این معنی که تومور از گسترش سرطان در سایر نقاط بدن می‌آید). هنگامی که تومورهای اولیه مداری ایجاد می‌شوند، علت آنها اغلب ناشناخته است. تومورها می‌توانند رشدهایی باشند که از سینوس‌ها به داخل مدار چشم گسترش می‌یابند. غدد اشکی که لایه آبی لایه اشک‌آور را ترشح می‌کنند، می‌توانند علت باشند. التهاب یا عفونت می‌تواند منجر به تومور مداری شود. خطرناک‌ترین شکل سرطان پوست، ملانوم، همچنین می‌تواند تومورهای مداری ایجاد کند، زمانی که سرطان شروع به ریختن سلول‌ها در جریان خون کند.

علائم تومور اربیتال چیست؟

شایع‌ترین علامت تومور مداری پروپتوز نام دارد که در آن چشم به جلو بیرون‌زده است. این لیست کامل علائم است:

• برآمدگی کره چشم به جلو
  • کره چشم صاف شده
  • بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن اطراف چشم
  • ناتوانی در حرکت همزمان یک‌چشم با چشم دیگر
  • تغییر یا ازدست‌دادن بینایی
  • درد اطراف چشم
  • تورم یا افتادگی پلک

روند برداشتن تومور اربیتال یا جراحی تومور اربیت چیست؟

تومورهای اربیتال ممکن است با رادیوسرجری استریوتاکتیک درمان شوند. این یک روش غیرتهاجمی است که در آن پرتوهای بسیار متمرکز به سمت تومور هدایت می‌شود تا آن را از بین ببرد. شیمی‌درمانی که در آن داروهای ضدسرطان به جریان خون برای جستجو و ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی وارد می‌شود، نیز می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.

جراحی اغلب بهترین گزینه برای ازبین‌بردن این تومورها است. این به این دلیل است که تومورهای خوش‌خیم به پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی پاسخ نمی‌دهند، زیرا سلول‌ها سلول‌های سرطانی نیستند. اما تومورهای خوش‌خیم هنوز هم می‌توانند رشد کنند و شروع به فشار بر روی نواحی چشم، مانند عصب بینایی کنند. اگر در جای خود باقی بماند، می‌تواند بینایی بیمار را تهدید کند. اینها جراحی‌های پیچیده‌ای هستند و اغلب شامل کار دکتر تیتلر با یک جراح مغز و اعصاب می‌شود.

تومور اغلب از پهلو نزدیک می‌شود، اما ممکن است لازم باشد که از بالا یا زیر چشم به آن دسترسی داشته باشیم. این جراحی بسته به پیچیدگی رشد ممکن است از 4 تا 8 ساعت طول بکشد. ممکن است نیاز به بازسازی جمجمه و یا مدار باشد.

جراحی تومور اربیت

در صورت امکان، تومورهای مدار باید به طور کامل برداشته شوند. اگر به دلیل عوارض احتمالی کره چشم یا عصب بینایی نتوان آنها را خارج کرد، بیوپسی برای ارزیابی آناتومی و پاتولوژیک انجام می‌شود. درصورتی‌که تومور مداری سینوس‌های پارانازال یا سایر ساختارهای مجاور را تحت‌تأثیر قرار دهد، ممکن است یک مداخله تیمی با متخصصان دیگر ضروری باشد. محل ضایعه، اینتراکونیک یا اکستراکونیک، به جراح اجازه می‌دهد تا محل و نوع اوربیتوتومی را برنامه‌ریزی کند.

به‌طورکلی، زمانی که تومورها در سمت عصب بینایی قرار می‌گیرند، جراحی تومور اربیت جانبی یا داخلی انجام می‌شود و در برخی موارد برخی از تومورها (تومورهای برتر از عصب بینایی یا آنهایی که دارای اکستنشن داخل جمجمه هستند) با استفاده از کرانیوتومی اربیتو – فرونتال مورد حمله قرار می‌گیرند. سایر تکنیک‌های جراحی شامل اوربیتوتومی داخلی و مسیر ترانس فکی یا ترانس اتموئیدی است. یک احتمال دیگر برای برخی از انواع تومورها، مسیر ترانس ملتحمه است.

هنگامی که جراحی شامل یک میدان جراحی بزرگ‌تر یا مسیرهای زهکشی می‌شود، رفع فشار استخوان با استفاده از یک مته با سرعت بالا انجام می‌شود. برخی از تومورهای نادر به نام exenteratio orbitae، به حذف کامل کره چشم و محتویات اوربیتال نیاز دارند. هنگامی که تومور به طور کامل برداشته نشده باشد، فقط می‌توان برداشت ساب توتال انجام داد و رادیوتراپی اربیت را می‌توان در دوره بعد از عمل برنامه‌ریزی کرد.

رادیوتراپی

اگر تومورها را نتوان به طور کامل در حین جراحی برداشت، می‌توان آنها را با پرتودرمانی بعد از عمل درمان کرد. در برخی موارد می‌توان از پرتودرمانی مدار چشم برای درمان ضایعات تومور باقیمانده ناشی از برداشتن ناقص (در تلاش برای حفظ بینایی و کره چشم) استفاده کرد.