سارکومای اوربیتال چیست و چگونه خود را نشان می‌دهد؟

سارکومای اوربیتال نوعی تومور بدخیم و نادر چشم است که از انواع  سارکومای بافت نرم به‌حساب می‌آید. سارکومای اوربیتال در حفره چشم شروع می‌شود، در ماهیچه‌هایی که چشم‌ها را حرکت می‌دهند شروع به رشد می‌کند و به‌طرف چشم‌ها حرکت می‌کند. این نوع از تومورهای چشمی در اغلب موارد در کوکان بروز می‌کند.

سارکومای اوربیتال

سارکومای اوربیتال نوعی سارکوم بافت نرم است

سارکوم بافت نرم یک تومور سرطانی (بدخیم) است که در سلول‌های بافت نرم بدن شروع می‌شود. تومور سرطانی گروهی از سلول‌های سرطانی است که می‌توانند در بافت مجاور رشد کرده و آن را از بین ببرند. تومور همچنین می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد (متاستاز). انواع مختلفی از بافت نرم در سراسر بدن وجود دارد، از جمله:

• چربی
  • ماهیچه
  • بافت فیبری
  • عروق خونی
  • عروق لنفاوی

و در نهایت اعصاب بافت‌های نرم اندام‌ها و سایر بافت‌های بدن را احاطه کرده، حمایت و به هم متصل می‌کنند. سلول‌های بافت نرم گاهی تغییر می‌کنند و دیگر رشد نمی‌کنند یا رفتار طبیعی ندارند. این تغییرات ممکن است منجر به تومورهای غیر سرطانی (خوش‌خیم) مانند لیپوم و همانژیوم شود. اما در برخی موارد، تغییر در سلول‌های بافت نرم می‌تواند باعث ایجاد نوعی سرطان به نام سارکوم بافت نرم شود. انواع مختلفی از سارکوم بافت نرم وجود دارد. آنها بر اساس محل شروع سرطان نام‌گذاری شده‌اند. برخی از انواع شایع‌تر لیپوسارکوم، میکسوفیبروسارکوما و لیومیوسارکوم هستند.

سارکوم بافت نرم می‌تواند در هر نقطه از بدن ایجاد شود. بیش از نیمی از آنها در بازو یا پا ایجاد می‌شوند. برخی دیگر معمولاً در شکم، قفسه سینه یا ناحیه سروگردن ایجاد می‌شوند. سارکوم اوربیتال نیز در  ماهیچه‌های حفره یا کاسه چشم ایجاد می‌شود. سارکوم مدار و چشم یک تشکیل بدخیم است که به‌سرعت در اندازه افزایش می‌یابد و به ساختارهای مجاور تبدیل می‌شود. این بیماری باعث جابه‌جایی کره چشم، احساس درد، سوزش و ترکیدن می‌شود. باگذشت زمان، تورم پلک و آتروفی عصب بینایی ممکن است رخ دهد؛ بنابراین، در صورت بروز اولین علائم مشکوک، باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

سارکومای اوربیتال چگونه  خود را نشان می‌دهد

اگر هر یک از علائم مشکوک زیر را مشاهده کردید، باید با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید:

• اختلال بینایی
  • ظهور لکه‌ها روی عنبیه
  • ظاهر یک تصویر تار
  • استرابیسم
  • جابه‌جایی کره چشم
  • درد در ناحیه چشم
  • اشک‌ریزش
  • فتوفوبیا
  • ظاهرشدن یک فیلم روی چشم

این علائم برای آسیب‌شناسی معمولی نیستند. فقط یک پزشک باتجربه قادر به تشخیص صحیح و انتخاب یک رژیم‌درمانی فردی خواهد بود.

سارکومای اوربیتال تشخیص داده می‌شود؟

اگر پزشک مشکوک به وجود تومور بدخیم باشد، بیمار باید یک سری اقدامات را برای تأیید تشخیص انجام دهد:

• مجموعه خاطرات
  • تجزیه‌وتحلیل خون
  • سونوگرافی
  • مدارهای سی تی
  • آنژیوگرافی
  • بیوپسی

بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده، متخصص با درنظرگرفتن نوع و ماهیت بیماری و همچنین سلامت عمومی بیمار، یک رژیم‌درمانی فردی را تهیه می‌کند.

درمان سارکومای اوربیتال

درمان این نوع تومور  پیچیده است و می‌تواند شامل جراحی، پرتودرمانی و چندین جلسه  شیمی‌درمانی باشد. مواردی از ایجاد این تومور در افرادی که در دوران کودکی تحت پرتودرمانی برای رتینوبلاستوما قرار گرفتند، شرح داده شده است. به‌آرامی رشد می‌کند، گاهی اوقات در ابتدا جابه‌جایی چشم، سپس اگزوفتالموس وجود دارد. تومور به‌ندرت متاستاز می‌دهد. درمان عمدتاً جراحی است، زیرا فیبروسارکوم به پرتودرمانی مقاوم است. از نظر بالینی، تومور با ظاهر اگزوفتالموس با جابه‌جایی ظاهر می‌شود. زمانی که سارکومای اوربیتال گسترش پیدا کند و متاستاز بدهد، ممکن است زود به نواحی تشریحی مجاور، به‌ویژه در حفره جمجمه نفوذ کند. در این حالت  درمان جراحی. پرتودرمانی و شیمی‌درمانی مؤثر نیستند.

همچنین بخوانید: تومور رابدومیوسارکوم : علائم، علت،‌ انواع، تشخیص و درمان آن