فوق تخصص اربیت تهران

اربیت حفره استخوانی است که کره چشم همراه با عضلات، عروق خونی و اعصاب مرتبط با آن در آن قرار دارد. این حفره برای محافظت از چشم ظریف و ساختار‌های مرتبط با آن عمل می‌کند، اما مستعد ابتلا به عفونت، بیماری و آسیب است. بیماری‌هایی که فضای اربیت را اشغال می‌کنند را می‌توان به عنوان تومور‌های اربیت، التهاب اربیت، افتالموپاتی تیروئید و سلولیت طبقه‌بندی کرد. علامت اصلی بیماری‌های اربیت پروپتوز ( رانش چشم به جلو) است. جدای از این، علائمی مانند دوبینی، کاهش دید و سردرد نیز ممکن است مشاهده شود . در صورتی که با چنین آسیب‌هایی مواجه شدید، می‌توانید به فوق تخصص اربیت تهران که بسیاری از مشکلات اربیتال را برای بزرگسالان و کودکان ارزیابی و درمان کند، مراجعه کنید.

فوق تخصص اوربیت تهران

فوق تخصص اربیت تهران چه چیز را درمان می‌کند؟

فوق تخصص اربیت موارد زیر را درمان می‌کند:

عفونت‌ها

عفونت‌های اربیتال که به آن سلولیت اربیتال نیز گفته می‌شود، می‌تواند بسیار تهاجمی باشد و بینایی را تهدید کند. در موارد نادر، عفونت می‌تواند تهدید‌کننده زندگی باشد. معمولاً، عفونت‌های اربیتال زمانی رخ می‌دهند که سینوس‌های مجاور عفونی می‌شوند، اما می‌توانند از شکستگی‌های کوچک در پوست یا پس از ضربه نیز رخ دهند. درمان سریع و تهاجمی این نوع عفونت‌ها با آنتی بیوتیک‌ها مهم است. گاهی اوقات این عفونت‌ها نیاز به مداخله جراحی دارند.

تومور‌ها

انواع تومور‌ها هم در بزرگسالان و هم در کودکان می‌توانند در حفره چشم ظاهر شوند. تومور‌ها می‌توانند در غده اشکی، ماهیچه‌هایی که چشم را حرکت می‌دهند و همچنین در فضای پشت چشم ایجاد شوند. تومور‌ها همچنین می‌توانند از حفره‌های سینوسی مجاور وارد اربیت شوند. سرطان متاستاتیک نیز می‌تواند بر روی اربیت چشم تأثیر بگذارد. اغلب یک روش جراحی برای بیوپسی یا برداشتن ضایعه برای به دست آوردن بافت برای تشخیص و هدایت درمان توصیه می‌شود.

التهاب

انواع شرایط التهابی (به عنوان مثال بیماری وگنر، سارکوئیدوز، التهاب اربیت‌ایدیوپاتیک و غیره) می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در اربیت چشم شود. مؤثرترین راه برای تشخیص و تعیین نوع ضایعه یا تومور، انجام سی‌تی‌اسکن یا‌ ام‌آرآی است. همچنین ممکن است برای تشخیص نیاز به بیوپسی باشد.

ترومای اربیتال

تروما و جراحت نیز می‌تواند بر اربیت چشم تأثیر بگذارد. برخی از آسیب‌های شایع‌تر شامل پارگی پلک، آسیب به تخلیه اشک، خونریزی یا کبودی در داخل یا اطراف چشم و شکستگی استخوان حدقه چشم است. تصادفات رانندگی، جراحات ورزشی و مشت‌بازی از شایع‌ترین علل این آسیب‌ها هستند.

شکستگی در اربیتال

تمام ساختار‌های استخوانی، ماهیچه‌ای، چربی، عصبی و عروقی اطراف چشم را اوربیت می‌نامند. شکستگی استخوان در اطراف چشم، شکستگی اوربیتال نامیده می‌شود. ناحیه اربیتی حساس‌ترین و ظریف‌ترین ناحیه صورت ماست. به همین دلیل، تروما‌هایی که باید در ناحیه اربیتال تجربه شوند باید زود تشخیص داده شده و درمان شوند. شکستگی‌های اربیت اغلب در تماس با یک ضربه یا یک جسم سخت مواجه می‌شوند. درمان شکستگی‌های اربیت چشم به ویژه در کودکان با مداخله اورژانسی بسیار مهم است. شکستگی‌های اربیت می‌تواند بدون علامت باشد و نیاز به بررسی دقیق دارد. خطرات ایجاد مشکلات دوبینی یا تغییر در موقعیت کره چشم باید به طور دقیق بررسی شود.

انسداد مادرزادی مجرای اشک

مسیر‌های تخلیه اشک پس از تولد همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند. در برخی از نوزادان، زمانی که رشد کانال بعد از تولد کامل نمی‌شود، علائمی مانند آبریزش چشم و خارش دیده می‌شود. بسته به شرایط بیمار، ممکن است درمان‌های مختلفی مورد نیاز باشد.

روش‌های درمانی که توسط فوق تخصص اربیت تهران انجام می‌شود؟

روش‌های درمانی که توسط فوق تخصص اربیت تهران انجام می‌گیرد به شرح زیر است:

اکولوپلاستی و جراحی اوربیتال

اکولوپلاستی و جراحی اربیتال تخصصی است که با بیماری‌های پلک‌ها، مجاری اشکی و حفره‌های چشمی سروکار دارد. جراحی اربیتال برای درمان کلیه بیماری‌های چشمی مانند برداشتن کیسه‌های چشمی، ساخت پروتز چشم، جراحی‌های تومور داخل چشمی، بوتاکس، چشم بادامی، شالازیون، پلکسر و بیماری‌های تیروئید چشم و کاربرد‌های جراحی زیبایی انجام می‌شود.

پلک ناحیه بسیار حساس‌تری نسبت به سایر بافت‌های بدن است. پوست پلک نازک‌ترین ناحیه پوست بدن است. در تمام مداخلات جراحی در اکولوپلاستی و جراحی اربیتال، آسیب نرساندن به بافت‌های سالم و مداخله فقط در موارد ضروری بسیار مهم است. مهم است که عمل مورد نظر توسط چشم پزشکانی با تجربه چند موردی که در زمینه جراحی اکولوپلاستی آموزش دیده و آناتومی پلک و اصول جراحی زیبایی را می‌دانند انجام شود.

درمان شکستگی‌های اربیتال توسط فوق تخصص اوربیت تهران

در بیشتر موارد، شکستگی‌های اربیت نیازی به درمان جراحی ندارند. اگر شکستگی چشم جزئی باشد، چشم پزشک ممکن است توصیه کند که کیسه‌های یخ را روی آن ناحیه قرار دهید تا تورم کاهش یابد و به مرور زمان حفره چشم خود به خود بهبود یابد. گاهی ممکن است آنتی بیوتیک‌ها و دارو‌های ضداحتقان نیز تجویز شوند. شکستگی اربیت چشم زمانی که از حرکت صحیح چشم جلوگیری می‌کند می‌تواند باعث دوبینی شود یا زمانی که کره چشم در حفره خود قرار می‌گیرد شدیدتر می‌شود. در این مورد، چشم پزشک ممکن است بیمار را برای جراحی به یک جراح اکولوپلاستی (یک چشم پزشک  ویژه) ارجاع دهد. در بسیاری از موارد، جراح چشم ممکن است قبل از انجام جراحی مدتی صبر کند تا ببیند روند بهبودی چگونه پیش می‌رود. انتظار برای کاهش تورم قبل از جراحی معمولاً نتایج بهتری به همراه دارد.

درمان‌های انسداد مجرای اشکی توسط فوق تخصص اوربیت تهران

انسداد مجرای اشک باعث آبریزش و التهاب می‌شود. اگر مجرای اشکی مسدود شده باشد، ناحیه کیسه اشکی طبق نظر پزشک تا سن ۱ سالگی ماساژ داده می‌شود. اگر تا سن ۱ سالگی با ماساژ باز نشود در شرایط اتاق عمل پروبینگ انجام می‌شود. در برخی از کودکان، گود زدن و آبیاری بیش از حد است. در این کودکان پروبینگ در حدود ۶ ماهگی بدون انتظار یک سالگی انجام می‌شود. این عمل با بیهوشی عمومی انجام می‌شود و حدود ۵-۱۰ دقیقه طول می‌کشد. از انتهای بالایی مجرای اشکی با کمک پروب وارد شده و انسداد انتهای تحتانی مجرای بینی باز می‌شود. شانس موفقیت در حدود ۹۰-۹۵٪ است. بالای ۲ سال شانس موفقیت کاهش می‌یابد.

مداخله جراحی (انتوباسیون لوله سیلیکونی)

در کودکان یا بزرگسالان، اگر مجرای اشکی باریک باشد، پونکتوم باریک یا وجود ندارد، در صورت انسداد کانال‌های کوچک بافت نرم به نام کانالیکولی، بدون درز اعمال می‌شود. پس از ۶ ماه نگه داشتن در چشم، لوله سیلیکونی خارج می‌شود.

مداخله جراحی (DSR)

باز کردن مجرای مسدود شده در بزرگسالان را می‌توان با ایجاد یک مسیر جدید بین کیسه اشکی و بینی انجام داد. جراحی را می‌توان از طریق پوست یا از طریق بینی انجام داد. در جراحی که از طریق پوست انجام می‌شود، معمولاً جای زخم تحریک‌کننده روی پوست وجود ندارد. گاهی اوقات، اگر کانال در جراحی DCR باریک باشد، می‌توان از یک لوله سیلیکونی اضافی استفاده کرد.