عفونت پلک چشم چه انواعی دارد؟

پلک‌ها در درجه اول برای محافظت از چشم در برابر عوامل خارجی عمل می‌کنند و بنابراین بسیار مهم هستند. یکی دیگر از وظایف مهم پلک‌ها مرطوب کردن چشم و جلوگیری از خشک شدن سطح چشم است. با هر پلک زدن که حدود 10 بار در دقیقه اتفاق می‌افتد، مایع اشک در تمام سطح چشم پخش می‌شود. آن‌ها عوامل بیماری زا را از چشم دور نگه می‌دارند و شرایط لازم را برای انکسار نور بهینه از طریق قرنیه و در نتیجه دید خوب ایجاد می‌کنند. عفونت پلک چشم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و می‌تواند برای چشم آسیب دیده خطر ایجاد کند و منجر به اختلال بینایی شود.

عفونت پلک چشم

انواع عفونت‌های پلک

پلک‌‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی ملتهب و عفونی شوند. در این قسمت به بررسی کامل انواع عفونت پلک چشم پرداخته‌ایم.

گل مژه

عفونت رایج پلک‌ها گل مژه است که در اصطلاح پزشکی هوردئولوم نامیده می‌شود. افراد مبتلا به آکنه یا دیابت بیشتر در معرض ابتلا هستند. علت آن عفونت غدد در ناحیه لبه پلک است که توسط پاتوژن‌های باکتریایی ایجاد می‌شود. علائم گل مژه عبارتند از:

• احساس جسم خارجی روی پلک
  • پلک متورم، قرمز و در لمس دردناک است.
  • قرمزی چشم ناشی از تحریک ملتحمه
  • تاری دید
  • احساس فشار در چشم
  • نشت احتمالی مایع چرکی

برای درمان گل مژه، پماد آنتی بیوتیکی به چشم تزریق می‌شود. در موارد نادر،  آبسه (مجموعه چرک کپسوله شده) ایجاد می‌شود که نیاز به درمان جراحی و درمان دارویی با آنتی بیوتیک دارد. با این حال، در بیشتر موارد، بهبودی خود به خود در مدت زمان کوتاهی و بدون عارضه رخ می‌دهد.

برآمدگی پلک

شالازیون که یک حالت برآمدگی پلک ایجاد می‌کند به عنوان یک توده بدون درد روی پلک به آرامی رشد می‌کند. علت آن معمولاً انسداد مجاری غدد است. این اختلال منجر به اختلال زهکشی ترشح غده با تجمع سبوم و در نتیجه واکنش التهابی می‌شود. و در نهایت به صورت تورم ظاهر می‌شود. همچنین می‌تواند پس از بهبود گل مژه ایجاد شود. تنها علامت آن برآمدگی قابل مشاهده روی پلک است. گاهی اوقات افراد مبتلا نیز از احساس تنش در ناحیه تورم شکایت دارند، اما نه قرمزی وجود دارد و نه درد. هنگام درمان شالازیون، اولین قدم این است که با پماد و قطره چشم برای بهبودی صبر کنید. اگر رگرسیون رخ ندهد یا اگر شالازیون از نظر زیبایی ناخوشایند باشد، برداشتن آن توسط درمان جراحی ضروری است. رزکسیون با بی حسی موضعی از داخل پلک انجام می‌شود. این باعث می‌شود جای زخم قابل مشاهده نباشد.

التهاب لبه پلک (بلفاریت)

بلفاریت التهاب شایع لبه پلک با یک دوره مزمن و اغلب مداوم است. محرک التهاب حاشیه پلک اغلب یک اختلال زهکشی ترشح غدد است. عفونت باکتریایی ثانویه نیز امکان دارد رخ دهد. افراد مبتلا اغلب از علائم زیر شکایت دارند:

• خارش، قرمز و ضخیم شدن لبه پلک
  • لبه‌های پلک چسبناک، به خصوص در صبح پس از بیدار شدن
  • چشماش پر آب
  • ریزش مژه
  • احساس جسم خارجی
  • قرمز شدن ملتحمه (ملتحمه به عنوان یک علامت همراه)

مهم‌ترین اقدام درمانی، بهداشت منظم پلک است. پوسته‌های روی پلک‌ها با آب گرم نرم شده و سپس برداشته می‌شوند. علاوه بر این، لبه‌های پلک ماساژ داده می‌شوند و به آرامی فشرده می‌شوند تا محتویات غده خالی شود. از جایگزین‌های اشک نیز می‌توان برای مرطوب کردن چشم استفاده کرد. در صورت عفونت باکتریایی، قطره‌های چشمی آنتی بیوتیکی تجویز می‌شود و هرگونه التهاب شدید را می‌توان با کورتیزون، آن هم به صورت قطره، درمان کرد.

عفونت پلک چشم

حساسیت تماسی در چشم

التهاب پلک‌ها اغلب در اثر واکنش‌های آلرژیک پوست پلک‌ها پس از تماس با برخی محصولات ایجاد می‌شود. معمولاً این محصولات آرایشی مانند کرم‌ها، لوسیون‌ها و مواردی از این دست هستند که باعث درماتیت تماسی می‌شوند. آلرژی باعث قرمزی و تورم پلک و بثوراتی می‌شود که با خارش همراه است. از نظر تشخیصی و درمانی، می‌توان محصولات مصرف شده را برای مدتی قطع کرد و قطره‌ها یا پمادها را برای مقابله با آلرژی تجویز کرد. اگر ماده محرک شناخته شده باشد، اجتناب از آن مهم است.

ناهماهنگی پلک‌ها

ساختارهای تشریحی متعددی مانند رباط‌ها، ماهیچه‌ها و اعصاب عملکرد پلک‌ها را قادر می سازند. فلج اعصاب و عضلات چشم، به عنوان مثال در نتیجه آسیب یا از دست دادن قابلیت ارتجاعی باندپا بنابراین می‌تواند منجر به ناهماهنگی پلک‌ها شود. پیامدهای آن می‌تواند خیس شدن یا تحریک سطح قرنیه (آنتروپیون، اکتروپیون) و محدود شدن میدان بینایی (پتوز) باشد.

اکتروپیون یا افتادگی پلک پایین

پلک پایینی که به بیرون چرخیده می‌شود اکتروپیون نامیده می‌شود. دلیل آن کشیدگی بیش از حد و شل شدن بافت همبند پلک است که معمولاً به عنوان بخشی از روند طبیعی پیری رخ می‌دهد. مایع اشک می‌تواند در این شرایط سرریز شود. اگر درمان نشود، آسیب کم آبی به قرنیه و ملتحمه رخ می‌دهد که از طریق زخم قرنیه بینایی را به خطر می‌اندازد. بنابراین درمان مناسب با استفاده از پماد و ژل چشم و همچنین اشک مصنوعی بسیار مهم است. با این حال، درمان علت مشکل تنها با مداخله جراحی پلک امکان پذیر است.

انتروپیون یا کج شدن پلک پایین به داخل

چرخش پلک پایین به سمت داخل در چشم پزشکی به عنوان انتروپیون شناخته می‌شود. اسکارها، جراحات یا ناهنجاری‌های مادرزادی نیز می‌توانند باعث انتروپیون شوند، اما به ندرت. به دلیل چرخش به داخل، پوست پلک پایین و مژه‌ها با سطح چشم در تماس هستند. این باعث تحریک قرنیه و ملتحمه می‌شود. علائم عبارتند از درد، احساس جسم خارجی، افزایش حساسیت به نور و افزایش پارگی.

آسیب به پلک‌ها

قرار گرفتن در معرض مواد خورنده یا سوختگی از علل احتمالی عفونت پلک چشم هستند. علاوه بر محدودیت عملکردی پلک، سایر ساختارهای چشم همیشه می‌توانند درگیر باشند. بنابراین آسیب‌های پلک همیشه باید توسط چشم پزشک معاینه شوند. بیماری‌های پلک شایع است. بسته به محرک، این‌ها می‌توانند بی ضرر باشند یا برای سلامت چشم خطرناک باشند. بنابراین برای اینکه بتوانید علائم را طبقه بندی کنید، در صورت تغییر یا درد در پلک‌ها باید با چشم پزشک مشورت کنید.