انتروپیون چشم چیست و چگونه درمان می‌شود؟

انتروپیون چرخش پلک‌ها به داخل است. در صورت وجود این عارضه، با هر حرکت چشم، مژه‌ها و لبه پلک به جلوی چشم می‌سایند و باعث قرمزی و سوزش می‌شوند. انتروپیون به‌کندی رشد می‌کند و ممکن است در مراحل اولیه مشهود نباشد. باگذشت زمان، این وضعیت بدتر می‌شود و در نهایت باعث ساییدگی قرنیه به دلیل تا شدن مژه‌ها به سمت داخل چشم (تریکیازیس) می‌شود. اگر بیمار به دنبال درمان مناسب نباشد، تحریک مزمن می‌تواند باعث درد، عفونت چشم و ایجاد اسکار شود. در موارد شدید، انتروپیون به طور دائمی به قرنیه آسیب می‌رساند و می‌تواند باعث نابینایی در چشم آسیب‌دیده شود.

انتروپیون می‌تواند افراد در هر گروه سنی را تحت‌تأثیر قرار دهد اما در میان افراد مسن شایع‌تر است. این عارضه عمدتاً در نتیجه روند پیری رخ می‌دهد که به دلیل شلی تاندون‌های پلک همراه با ضعیف شدن ماهیچه‌ها و افتادگی پوست است. انتروپیون همچنین می‌تواند در نتیجه آسیب، تروما یا جراحی قبلی رخ دهد. این اختلال می‌تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند و عمدتاً پلک پایینی را درگیر می‌کند.

برخی از درمان‌ها برای تسکین موقت علائم و محافظت از چشم در برابر آسیب احتمالی در دسترس هستند. بااین‌حال، مؤثرترین اصلاح جراحی باقی می‌ماند.

علائم انتروپیون

انتروپیون

هنگامی که پلک به سمت داخل می‌چرخد، مژه‌ها در تماس نزدیک با کره چشم قرار می‌گیرند و شروع به خاراندن قرنیه می‌کنند. برای این، شایع‌ترین علائم انتروپیون عبارت‌اند از:

• قرمزی چشم؛
  • درد اطراف چشم
  • حساسیت به نور و باد؛
  • شل شدن پوست دور چشم؛
  • اپی فورا (اشکی بیش از حد همراه با برون ریزی روی صورت، به‌جای سیستم بینی اشکی).
  • کاهش بینایی، به‌خصوص اگر قرنیه آسیب‌دیده باشد.
  • انتروپیون همچنین می‌تواند درد چشم ثانویه (به دلیل آسیب به پلک یا آسیب عصبی) ایجاد کند.

اغلب، علائم آنتروپیون با پیشرفت آهسته ایجاد می‌شود. شروع به طور معمول به‌صورت سوزش خفیف چشم ظاهر می‌شود، اما باگذشت زمان، در غیاب درمان، ساییدگی مکرر قرنیه می‌تواند منجر به عفونت، زخم و ازدست‌دادن بینایی شود.

عوارض انتروپیون

در صورت خشکی شدید چشم یا تحریک مزمن، ضایعات قرنیه می‌تواند به زخم (زخم روی قرنیه) تبدیل شود. زخم قرنیه می‌تواند عفونی شود و اگر به‌موقع درمان نشود می‌تواند باعث ازدست‌دادن شدید بینایی شود.

علل انتروپیون

انتروپیون می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود.

فرایند پیری:

شایع‌ترین علت آنتروپیون را نشان می‌دهد. با افزایش سن، بافت‌های اطراف چشم شروع به شل شدن و ضعیف شدن می‌کنند و اجازه می‌دهند لبه پلک به سمت داخل بچرخد.

جای زخم:

این می‌تواند نتیجه آسیب، ضربه، عفونت، جراحی قبلی، پرتودرمانی یا سوختگی شیمیایی باشد. اسکارها می‌توانند انحنای طبیعی پلک را تغییر داده و باعث انتروپیون شوند.

اسپاسم عضلانی:

انتروپیون اسپاستیک نتیجه تغییرات عضلانی چشمی است که می‌تواند ناشی از عفونت یا التهاب باشد.

شرایط مادرزادی:

به‌ندرت، انتروپیون در بدو تولد به‌عنوان یک عارضه رشدی وجود دارد.

تراخم:

انتروپیون یکی از علائم مشخصه تراخم است، یک بیماری عفونی چشم که در کشورهای درحال‌توسعه شایع‌ترین است. این آسیب‌شناسی به‌راحتی از طریق تماس مستقیم با چشم و بینی فرد مبتلا یا با استفاده از وسایل شخصی مشترک مانند حوله و لباس منتقل می‌شود. تراخم عامل اصلی نابینایی عفونی در جهان است.

تشخیص

چشم‌پزشک می‌تواند به‌راحتی آنتروپیون را در طول معاینه چشم تشخیص دهد. این ممکن است شامل ارزیابی تون عضلانی و شلی بیش از حد بافت‌های پلک باشد. در مواردی که مشکوک به وجود جای زخم یا جراحی قبلی باشد، پزشک بافت اطراف را نیز بررسی می‌کند.تعیین علت آنتروپیون به شما امکان می‌دهد تا مناسب‌ترین روش درمانی یا جراحی را ایجاد کنید.

انتروپیون چشم چگونه درمان می‌شود؟

درمان بستگی به علت و شدت آنتروپیون دارد. به‌ویژه، وضعیت قرنیه بر انتخاب درمانی که باید اتخاذ شود تأثیر می‌گذارد.

اگر علت جزئی و موقتی باشد، نوار پلک می‌تواند علائم را تسکین دهد. این روش شامل اعمال تکه‌ها، طبق روش‌ها و زمان‌های مشخص شده توسط پزشک، به‌منظور ایجاد کشش است که باعث می‌شود حاشیه مژگانی به سمت بیرون واژگون شود.

از تزریق سم بوتولینوم A می‌توان برای رسیدن به نتیجه مشابه استفاده کرد، به‌خصوص اگر انتروپیون ناشی از اسپاسم عضلانی باشد. این درمان باعث تضعیف عضلات اسپاستیک می‌شود حتی اگر اثر آن چند ماه طول بکشد. در این میان، قطره‌ها یا پمادهای چشمی آنتی‌بیوتیک، اپیتلیال کننده مجدد یا روان‌کننده اغلب برای مرطوب نگه‌داشتن چشم، تسکین علائم و محافظت از قرنیه تجویز می‌شوند. از طرف دیگر، ممکن است لنزهای تماسی درمانی برای محافظت از سطح قرنیه تجویز شود.

اگر بعید است که وضعیت خودبه‌خود بهبود یابد، بیمار ممکن است تحت عمل جراحی قرار گیرد. چندین روش در دسترس است و تکنیک مورداستفاده به علت و وضعیت بافت اطراف بستگی دارد. اگر انتروپیون ناشی از شلی بیش از حد بافت پلک باشد، به دلیل افزایش سن، این روش شامل برداشتن پوست اضافی است. از پلک خارجی و استفاده از یک یا چند بخیه برای کشش عضلات و تاندون‌ها و تبدیل پلک به موقعیت طبیعی خود. در صورتی که انتروپیون در اثر زخم ناشی از تروما یا جراحی قبلی ایجاد شود، جراح ممکن است از پیوند پوست استفاده کند. اگر جراحی قبل از آسیب به قرنیه انجام شود، پیش‌آگهی عالی است. باگذشت زمان، همچنان امکان تکرار جراحی برای اصلاح بیشتر شلی پلک وجود دارد.