مراقبت های بعد از عمل کیست درموئید

کیست‌های درموئید که معمولاً منشأ مادرزادی دارند، موادی با منشا اپیدرمی و پوستی را در برمی‌گیرند، می‌توانند روی سطح، زیر جلدی، عمق پلک‌ها یا در سطح چشم ایجاد شوند. باکتری‌ها یکی از عوامل اصلی تشکیل کیست مانند استافیلوکوک هستند. از سوی دیگر، کیست‌های درموئید مادرزادی هستند و می‌توانند بعدا به تروما، عفونت‌های پوستی یا بیماری‌های بولوز تبدیل شوند. انسداد مجرای غدد، بلفاریت مزمن، قدیمی بودن یا پاک کردن نادرست لوازم آرایشی قبل از خواب و بهداشت نامناسب از دیگر علل احتمالی کیست پلک هستند.

مراقبت های بعد از عمل کیست درموئید

علائم کیست‌های درموئید چیست؟

کیست‌ها به صورت کیسه‌ای ظاهر می‌شوند که توسط غشایی روی پلک‌ها یا اطراف چشم بسته می‌شود. قرمزی، تورم، درد، دیسکرومی، ترشحات، خارش و ناراحتی هنگام بستن پلک از علائم دیگر کیست درموئید است.

درمان‌ کیست درموئید

در بیشتر موارد، برداشتن کیست‌ها با جراحی و بررسی بافت شناسی کیست‌ها و محتویات آنها امکان پذیر است. برای کیست‌های درموئید، بررسی بافت شناسی پس از برداشتن کامل جراحی انجام می‌شود. اگر مشکوک به التهاب حفره چشم نیز باشید، قبل از جراحی، یک معاینه تصویربرداری رادیولوژیکی ضروری است.

مراقبت‌های بعد از عمل کیست درموئید

در مقایسه با سایر جراحی‌های قابل توجه چشم، زمان بهبودی پس از جراحی درموئيد، نسبتاً سریع است. در حالی که درمان در هر فرد متفاوت است. بسیاری از بیماران در 24 ساعت اول عمل، دید بسیار بهتری را گزارش می‌دهند. برای اینکه مطمئن شوید زمان کافی برای استراحت دارید، یک تا سه روز از کار خود را مرخصی بگیرید. چشم شما باید از نظر ساختاری پس از جراحی در مدت تقریباً یک ماه بهبود یابد، اما بهتر است به پزشک خود اجازه دهید تشخیص دهد که چه زمانی بهبودی کامل شده است. چند نکته وجود دارد که باید در دو هفته اول پس از جراحی در نظر بگیرید که به زمان بهبودی شما کمک می کند:

• روز اول بعد از جراحی رانندگی نکنید.
  • از انجام کارهای سنگین یا بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید.
  • برای کمک به جلوگیری از عفونت، شنا نکنید و از وان آب گرم استفاده نکنید.
  • تمام تلاش خود را بکنید که پس از جراحی چشم(های) خود را مالش ندهید.
  • از آرایش چشم خودداری کنید و از کرم یا لوسیون صورت استفاده نکنید.
  • برای جلوگیری از سوزش چشم، از تنظیماتی با سطوح بالاتر گرد و غبار، باد، گرده و کثیفی اجتناب کنید.

در دوران نقاهت در روزهای بعد از عمل، طبیعی است که تورم یا التهاب خفیف قرنیه را تجربه کنید که می‌تواند منجر به دید مه‌آلود، موج‌دار یا مخدوش شود. برای کمک به جلوگیری از عفونت و کاهش التهاب، قطره های چشمی دارویی دریافت خواهید کرد. توجه به این نکته مهم است که حتی اگر هیچ عارضه‌ای را تجربه نمی‌کنید یا احساس می‌کنید که چشم‌هایتان به طور کامل بهبود یافته است، باید تمام دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید مانند: ادامه روتین قطره‌های چشمی خود برای تمام مدت.

مراقبت های بعد از عمل کیست درموئید

چگونه بعد از عمل کیست درموئید صورت خود را بشوییم؟

توصیه می‌شود که آب را مستقیماً به صورت خود نپاشید، بلکه از یک دستمال شستشو برای تمیز کردن صورت خود استفاده کنید. در حالی که برش‌های جراحی شما باید ظرف چند روز بسته شده و بهبود یابد، مهم است که در طول دوره نقاهت اولیه، مراقب عدم وارد شدن آب به چشم خود باشید. هنگام شستن صورت حتما چشمان خود را ببندید و از مالیدن چشم خودداری کنید.