خونریزی کاسه چشم : علائم، علت و درمان آن

اکثر خونریزی‌ کاسه چشم خود به خودی و بدون علت مشخص است. آنها معمولاً بدون درد هستند. اغلب، هنگام بیدار شدن از خواب و نگاه کردن به آینه متوجه خونریزی کاسه چشم می‌شوند. تقریباً در نیمی از خونریزی‌های کاسه چشم، علت آن هرگز یافت نمی‌شود. این موارد معمولاً بدون درد هستند و در عرض چند هفته خود به خود از بین می‌روند. خونریزی کاسه چشم می‌تواند با افزایش ناگهانی فشار برگشتی از وریدها همراه باشد که می‌تواند با موارد زیر اتفاق بی‌افتاد:

• عطسه کردن
  • سرفه کردن
  • زور زدن (به عنوان مثال هنگام بلند کردن اجسام سنگین یا اجبار کردن حرکات روده)
  • استفراغ.
  • ضربه مستقیم به چشم نیز می‌تواند منجر به شکستگی رگ خونی می‌شود.

خونریزی کاسه چشم

چه مواردی منجر به خونریزی کاسه چشم می‌شود؟

• مالش شدید چشم
  • ضربه ناخواسته به رگ در هنگام گذاشتن یا برداشتن لنز تماسی
  • آسیب ناشی از برخورد یا مالش جسم خارجی به چشم
  • خونریزی بعد از عمل به دنبال جراحی چشم (به عنوان مثال، جراحی آب مروارید یا جراحی گلوکوم) یا پس از تجویز بی حسی چشمی (به عنوان مثال، تزریق رتروبولبار بی حس کننده)

در هر ترومایی، خونریزی کاسه چشم با مشکلات جدی‌تری مانند خونریزی داخل چشمی یا پارگی گلوب (سوراخ شدن یا پارگی دیواره چشم) همراه است. حتی شکستگی استخوان‌های مدار و پایه جمجمه می‌تواند منجر به خونریزی شود که در نهایت به فضای زیر ملتحمه گسترش می‌یابد.

گاهی اوقات یک وضعیت پزشکی سیستمیک می‌تواند باعث خونریزی زیر ملتحمه شود، مانند؛ فشار خون بالا، که می‌تواند باعث ترکیدن یا نشت عروق شود.

دیابت، که عروق را شکننده تر می‌کند. اختلالات خونریزی (به عنوان مثال، اختلالات لخته شدن خون یا کمبود ویتامین K؛ و داروهایی مانند رقیق کننده‌های خون (به عنوان مثال، وارفارین). به ندرت خونریزی کاسه چشم می‌تواند ناشی از عفونت شدید چشم باشد (مثلاً ملتحمه هموراژیک حاد یا سرخک). رشد تومور در داخل یا روی چشم (مانند تومورها یا سرطان‌های خوش‌خیم)، و همچنین وضعیت‌های سر و اربیتال (مانند فشردگی ناشی از خونریزی داخلی یا توده‌ها) نیز می‌تواند منجر به فشار برگشتی کافی بر روی گردش خون چشم شود تا منجر به خونریزی زیر ملتحمه شود. اغلب اوقات، هیچ دردی با خونریزی کاسه چشم همراه نیست، اگرچه برخی افراد می‌گویند که چشم احساس پری یا سنگینی می‌کند. با برطرف شدن خونریزی، برخی از افراد سوزش خفیف را تجربه می‌کنند.

علائم خونریزی کاسه چشم چیست؟

خونریزی کاسه چشم معمولاً به صورت یک لکه قرمز روشن ظاهر می‌شود، اما گاهی اوقات، کل قسمت سفید چشم توسط خون پوشیده می‌شود. خون نسبت به لیمبوس قرنیه (لبه اطراف قرنیه شفاف) متوقف می‌شود. گاهی اوقات خون از طریق ملتحمه تراوش می‌کند و در نتیجه اشک‌های صورتی یا قرمز ظاهر می‌شود. اگرچه احتمال دارد این وضعیت نگران کننده به نظر برسد، اما خود تراوش نگران کننده نیست.

خونریزی در طی یک یا دو روز اول در ابتدا گسترش می‌یابد. اما پس از آن معمولاً اندازه آن با جذب مجدد خون کاهش می‌یابد، درست همانطور که کبودی در نهایت از بین می‌رود. خونریزی کاسه چشم همچنین می‌تواند به صورت یک تکه قرمزی جدا ظاهر شود. با این حال، با بررسی دقیق‌تر، این وضعیت به جای خون، لکه‌ای از رگ‌های ملتهب متسع زیر ملتحمه است.

علائم خونریزی داخل چشم

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

• اگر خونریزی همراه با
  • آسیب چشم
  • تغییرات در بینایی (تاری دید یا دوبینی)
  • سابقه یک اختلال خونریزی یا سابقه فشار خون بالا

اگر خونریزی کاسه چشم در عرض چند روز علائمی از پاک شدن را نشان ندهد، خونریزی‌های متعددی داشته باشید، یا اگر در صورت وجود علائم خونریزی (از جمله کبودی آسان، خونریزی لثه، یا خون در مدفوع یا ادرار)، باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید تا خونریزی زمینه‌ای یا اختلال لخته شدن خون را پیدا کنید.

چه آزمایش‌هایی خونریزی را تشخیص می‌دهند؟

چشم پزشک تاریخچه مختصری از وقایع قبل از خونریزی کاسه چشم به همراه سابقه سلامت چشمی و پزشکی بیمار در گذشته می‌گیرد. معاینه چشم با لامپ شکافی (میکروسکوپی که در چشم پزشکی برای معاینه چشم استفاده می‌شود) برای ارزیابی میزان خونریزی و یافتن علائم علت زمینه‌ای احتمالی استفاده می‌شود. اگر فشار خون بالا یک علت مشکوک باشد، فشار خون نیز بررسی می‌شود. اگر علت تروما باشد، آزمایش‌های اضافی شامل معاینه دقیق برای بررسی نشانه‌های ضربه چشم (مانند آسیب قرنیه یا هایفما)، معاینه احتمالی گشاد شدن چشم، و تصویربرداری احتمالی مانند سی‌تی اسکن برای رد کردن پارگی کره چشم است.

آیا درمانی برای خونریزی کاسه چشم وجود دارد؟

در صورت وجود سوزش خفیف می‌توان از اشک مصنوعی بدون نسخه استفاده کرد. سعی نکنید از قطره‌های قرمزی چشم (ضد احتقان) استفاده کنید. آنها برای انقباض موقت رگ‌های خونی در چشم‌های قرمز به دلیل گشاد شدن عروق طراحی شده‌اند (مثلاً در ورم ملتحمه آلرژیک). با این حال، آنها خون را در فضای کاسه چشم از بین نمی‌برند. علاوه بر این، بسیاری از قطره‌های تسکین دهنده قرمزی دارای عوارض جانبی هستند، از جمله خشکی چشم، کراتیت دارویی و گشاد شدن مجدد عروق.

کلام آخر

خونریزی کاسه چشم خود به خودی که با بیماری یا آسیب همراه نباشد، معمولاً طی یک تا دو هفته به خودی خود برطرف می‌شود. معمولاً بهبودی کامل و بدون هیچ مشکل طولانی مدتی شبیه کبودی خفیف زیر پوست است. اکا پیشنهاد می‌کنیم اگر خونریزی چشمتان ادامه دار بود جهت بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.