انسداد مجرای اشکی در کودکان : علت، علائم، تشخیص و درمان آن!

غده اشکی که در بالای حفره چشم بالای کره چشم قرار دارد، مرتباً اشک ترشح می‌کند. این غده با پلک زدن به طور یکنواخت روی سطح چشم پخش می‌شود و چشم را مرطوب می‌کند. در گوشه داخلی چشم، مایع اشک از طریق مجرای اشک خارج می‌شود. اشک‌ها از طریق نقاط اشکی در داخلی‌ترین انتهای لبه پلک بالایی و پایینی به داخل کانال اشکی می‌روند که به داخل کیسه اشکی باز می‌شود. از آنجا، مجرای اشکی بینی، اشک‌ها را به داخل بینی تخلیه می‌کند. ما دراین مقاله به بررسی انسداد مجرای اشکی در کودکان، پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

انسداد مجرای اشکی در کودکان

اختلالات مجرای اشکی چیست؟

سیستم اشکی شامل ساختارهای اطراف چشم و بینی است که اشک را تولید و تخلیه می‌کند. ساختارهای مهم دستگاه اشکی عبارتند از:

• غده اشکی (اصلی) که در حفره چشم در سمت بالای چشم قرار دارد و مایع اشکی تولید می‌کند.
  • یک نقطه در هر پلک، که یک “زهکشی” برای مایع اشک به داخل کانال اشک ایجاد می‌کند.
  • مجاری اشکی که مایع اشک را به داخل کیسه اشکی تخلیه می‌کند.
  • کیسه اشکی که مایع اشکی را می‌گیرد، آن را جمع می‌کند و در نهایت به داخل حفره بینی هدایت می‌کند.

علت انسداد مجرای اشکی در کودکان چیست؟

• مادرزادی باشد.
  • ناشی از باکتری یا ویروس باشد.
  • در نتیجه یک آسیب یا زمانی که یک جسم خارجی مجرای اشک را مسدود می‌کند رخ دهد.
  • بدون هیچ علت قابل تشخیصی رخ دهد.

حدود 6 درصد از نوزادان دارای تنگی مادرزادی مجاری اشکی هستند. انسداد مجرای اشکی می‌تواند در طول زندگی ایجاد شود، برای مثال از طریق التهاب. التهاب غده اشکی می‌تواند پس از عفونت چشم یا ملتحمه یا در نتیجه بیماری دیگری مانند عفونت با ویروس اپشتین بار عامل ایجاد کننده تب غدد، رخ دهد.

انسداد مجرای اشکی در کودکان از کجا می‌آید؟

در طول رشد کودک در رحم، مجاری اشکی وابران در ابتدا با بافت پر می‌شود و به تدریج قبل از تولد کانالیز می‌شود. انتهای تحتانی مجرای اشکی در زمان تولد کاملاً باز نشده است، اما در هنگام انتقال به بینی توسط بافت باقیمانده بسته می‌شود. این بافت باقی‌مانده دهانه کانال را مانند یک غشاء می‌پوشاند و به نام دریچه یا غشای هاسنر نیز شناخته می‌شود. به عنوان یک قاعده، مجرای بینی اشکی به طور خود به خود و بدون هیچ مداخله‌ای در هفته‌های اول زندگی باز می‌شود. حتی متوجه نمی‌شود که بدن با کمی تاخیر کانالینگ را به تنهایی کامل کرده است.

گاهی اوقات بافت باقیمانده پسرفت نمی‌کند و مجرای اشکی پس از تولد بسته یا به شدت باریک می‌شود. به دلیل این تنگی، اشک نمی‌تواند از بینی جاری شود و تجمع پیدا کند.

انسداد مجرای اشکی در کودکان به چه چیزی منجر می‌شود؟

اشک‌ها حوضچه‌ای از اشک را روی لبه پلک پایین تشکیل می‌دهند تا جایی که از چشم از لبه پلک خارج می‌شوند و سپس روی گونه‌ها می‌روند. علاوه بر این، اشک‌هایی که نمی‌توانند تخلیه شوند، می‌توانند در گوشه پلک و روی پوست پلک خشک شوند و پوسته‌های زرد رنگی ایجاد کنند. این می‌تواند پوست حساس کودک را تحریک کند. مایع اشکی که در کیسه اشکی است و نمی‌تواند تخلیه شود، همچنین یک بستر ایده آل برای رشد باکتری‌ها است: دیر یا زود، گرمای مرطوب و مقدار زیادی از مواد مغذی منجر به التهاب چرکی در کیسه اشکی می‌شود.

انسداد مجرای اشکی در کودکان

علائم انسداد مجرای اشکی در کودکان چیست؟

اولین علائم انسداد مجرای اشکی در کودکان، مانند پارگی و ترشحات مخاطی چرکی در کیسه ملتحمه، معمولاً در چند هفته اول پس از تولد قابل توجه است. در بدترین حالت ممکن است آبسه کیسه اشکی یا التهاب چرکی کل بافت اطراف (بلغم) ایجاد شود. سایر علائم احتمالی عبارتند از:

• پوسته شدن و اشکی
  • تورم غدد لنفاوی
  • تب و کسالت
  • ورم ملتحمه قبلی یا همراه
  • علائم التهاب مزمن غدد اشکی

نوعی التهاب مزمن مجاری اشکی، تورم یک طرفه یا دو طرفه در لبه فوقانی جانبی حفره چشم است که معمولاً هیچ دردی ایجاد نمی‌کند. این تورم معمولا کندتر از التهاب حاد رشد می‌کند.

اختلالات انسداد مجرای اشکی در کودکان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

بیماری‌های مجرای اشکی معمولاً به وضوح قابل تشخیص هستند. تنگی مجاری اشکی (داکریوستنوز) معمولاً به صورت آبریزش چشم، اشک در چشم و گاهی اوقات در ترشحات ظاهر می‌شود. در مورد التهاب غدد اشکی (داکریوآدنیت)، غدد اشکی گاهی بسیار متورم می‌شوند. اگر پزشکان در حین معاینه چنین علائمی را تشخیص دهند، در صورت لزوم می‌توانند اقدامات تشخیصی بیشتری را آغاز کنند.

برای تشخیص بهتر، پزشکان می‌توانند یک آزمایش استاندارد برای ارزیابی جریان اشک انجام دهند. برای مثال آزمایش به اصطلاح Schirmer. یک نوار تست ساخته شده از کاغذ تورنسل در کیسه ملتحمه قرار می‌گیرد تا میزان پارگی تولید شده را ارزیابی کند. کیسه ملتحمه یک غشای مخاطی است. و از لبه پلک چشم شروع می‌شود و سطح پشتی پلک‌ها را به سمت کره چشم می‌پوشاند. در صورت لزوم، آن‌ها همچنین می‌توانند با استفاده از یک کانول کوچک که پس از بی حسی موضعی به دقت در نقطه پلک پایینی قرار می‌گیرد، پس مانده مایع اشک را بررسی کنند.

بیماری‌های مجرای اشکی چگونه درمان می‌شوند؟

بسته به نوع بیماری مجرای اشکی، گزینه‌های درمانی متفاوت است. در ادامه به بررسی روش‌های درمان این بیماری پرداخته‌ایم.

درمان التهاب حاد غدد اشکی

التهاب حاد غدد اشکی (داکریوآدنیت) ناشی از ویروس‌ها معمولاً طی 4 تا 6 هفته خود به خود بهبود می‌یابد. اگر باکتری‌ها عامل التهاب هستند، مصرف آنتی بیوتیک‌ها یعنی داروهای کشنده باکتری منطقی است. اگر انکلوژن چرکی (آبسه) ایجاد شود، ممکن است لازم باشد که در طی یک عمل جزئی باز شود. پزشکان می‌توانند کورتیکواستروئیدها را برای مقابله با تورم مجاری اشکی تجویز کنند.

ماساژ مجرای اشک

از آنجایی که مجرای اشکی به احتمال زیاد هنوز در سال اول زندگی خود به خود باز می‌شود، فعلاً باید منتظر بمانید و سعی کنید با ماساژ منظم و چند بار در روز کیسه اشکی باز شدن مجرا را بهبود بخشید. در برخی موارد، ماساژ مجرای اشکی می‌تواند بسیار موثر باشد و بافت باقی مانده دریچه هاسنر را پاره کند. برای ماساژ، از پد انگشت کوچک یا انگشت اشاره خود به آرامی استفاده کنید. در صورت مشاهده علائم التهاب، قطره‌های آنتی‌بیوتیک و یا ضداحتقان برای مدت کوتاهی تجویز می‌شود که پزشک اطفال یا چشم پزشک تجویز می‌کند. با این حال، قطره چشم هرگز نباید به عنوان درمان طولانی مدت استفاده شود. در نهایت می‌توان با کاوش مجرای اشک بر انسداد ناحیه غشای هاسنر غلبه کرد. با این حال، نظرات دانشمندان در مورد زمان کاوش مجاری اشکی متفاوت است.