عوارض تومور اربیت

تومور اربیت شامل هر توموری می‌شود که  حفره یا کاسه چشم ایجاد می‌شود. به‌عنوان یک قاعده، اکثر سرطان‌های چشم بدون علامت هستند و ممکن است در ابتدا موردتوجه قرار نگیرند. اربیت فضایی در پشت چشم است که با دیواره‌های استخوانی سینوس‌های پارانازال و مغز محدود شده و پر از بافت چربی، رگ‌های خونی، اعصاب و کره چشم است. تومورهای پلک با ظاهرشدن تورم یا ضایعاتی که باعث ناراحتی چشمی می‌شوند، ایجاد می‌شوند. از سوی دیگر، تومورهای مدار یا اربیت چشم، خود را با درد یا تغییرات چشمی، با کاهش دید یا با جابه‌جایی کره چشم (پروپتوز یا اگزوفتالموس) نشان می‌دهند. در اینجا می‌توانید عوارض تومور اربیت برای شما عنوان می‌شود.

عوارض تومور اربیت

به‌طورکلی عوارض تومور اربیت چشم عبارت‌اند از:

دوبینی

بیرون‌زدگی چشم (اگزوفتالموس)

بدتر شدن بینایی

افتادگی پلک فوقانی (پتوز)

محدودیت حرکتی و درد متوسط

صورتی که تومور بر چشم تأثیر بگذارد. کره چشم و عصب بینایی را فشرده می‌کند.

یک علامت تشخیصی مهم نقض تغییر موقعیت کره چشم هنگام فشار دادن روی چشم از طریق پلک‌های بسته است. جابه‌جایی مجدد در نئوپلاسم‌های بدخیم عملاً غیرممکن است، به طور قابل‌توجهی در تومورهای خوش‌خیم کپسول دار مختل می‌شود و در تومورهای عصب بینایی کمتر تغییر می‌کند.

برای تشخیص، از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا کامپیوتری استفاده می‌شود. عملیات در مدار، مداخلات جراحی بسیار پیچیده‌ای هستند که تنها توسط یک متخصص مجرب قابل انجام است. رایج‌ترین روش انجام عمل، اجرای آن از طریق برش در ناحیه ابرو است. مزیت این روش این است که جای زخم پس از چنین عملی عملاً نامرئی است.

انواع تومورهای اربیت

نئوپلاسم‌های مختلف، خوش‌خیم و بدخیم، می‌توانند در مدار چشم ایجاد شوند. آنها یا خودبه‌خود به وجود می‌آیند یا از ساختارهای مجاور جعبه جمجمه به مدار نفوذ می‌کنند و منجر به اختلال در بینایی و تحرک چشم می‌شوند. در عمل چشمی، انواع نئوپلاسم‌هایی مانند متاستازها (تومورهای دختری)، همانژیوم (اسفنج خون)، لنفوم (سرطان غدد لنفاوی) و مننژ یوم (سرطان مغز) اغلب یافت می‌شوند. تومورها معمولاً اغلب با جراحی یا با پرتو برداشته می‌شوند و همچنین ممکن است ترکیبی از هر دو روش باشند. در تومورهای بدخیم، از درمان سیتواستاتیک (شیمی‌درمانی) به‌عنوان یک درمان اضافی استفاده می‌شود.

علل ایجاد تومورهای مداری

عوامل خطری که منجر به ایجاد تومورهای چشمی می‌شوند هنوز شناخته نشده‌اند و تعیین یک استراتژی پیشگیری مؤثر دشوار است. بهترین روش پیشگیری، معاینه چشم‌پزشکی سالانه فوندوس و ویزیت به‌موقع در صورت بروز علائم یا ناهنجاری است.

عوارض عمل تومور اربیت:

تومورهای اربیت نیز درصورتی‌که نیاز به جراحی داشته باشند، می‌توانند شامل خطرات عمومی هر جراحی شود. در موارد دیگر نیز ممکن است جراحی با موفقیت همراه نباشد و یا عوارضی را ایجاد کند. البته فراموش نشود که این عوارض  عموماً نادر هستند.

هماتوم

باید بدانید که روز بعد از عمل پلک‌ها با مقدار کم‌وبیش قابل‌توجهی التهاب متورم می‌شوند. همه اینها عموماً گذرا و قهقرایی هستند. گاهی اوقات خونریزی عمل مهم‌تر است و جراح ممکن است مجبور شود درن را که در پوست خارج می‌شود و 2 تا 3 روز پس از مداخله خارج می‌شود قرار دهد.

عفونت

مانند هر جراحی، جراحی اربیتال می‌تواند منبع عفونت باشد. پوشش آنتی بیوتیکی بعد از عمل و بعد از عمل معمول است و این نوع عارضه را نادر می‌کند.

دوبینی

دوبینی به دلیل دست‌کاری عضلات چشمی حرکتی حین عمل؛ به‌طورکلی به‌سرعت قهقرایی است. در غیر این صورت، می‌توان آن را با منشور یا جراحی در مراحل بعدی جبران کرد.

کاهش بینایی

کاهش حدت بینایی در اثر ابتلا به عصب بینایی، به‌عنوان‌مثال در اثر هماتوم بیش از حد اربیتال. آسیب حین عمل به عصب بینایی در صورت تومور مجاور نیز ممکن است علت این ازدست‌دادن حدت بینایی باشد. انسداد عروق شبکیه نادر است اما ممکن است.

التهاب قرنیه  که منجر به عوارض بینایی شود.

آسیب به بخش‌های چشم‌مانند ماهیچه‌ها، اعصاب، مننژها، سیستم اشکی

عود تومور

گسترش تومور (متاستاز)

در صورت متاستاز تومور بدخیم حتی مرگ نیز ممکن است صورت دهد.